کشاورزی دزفول ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشت

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: ۵۶۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی دزفول طی ۲ سال اخیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه اوراسیا صادر شده که این صادرات ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

به گزارش دزفول 24 به نقل از  ایرنا، بهروز قمرزاده روز چهارشنبه در حاشیه بازدید مدیرکل امور اراضی خوزستان از شهرک گلخانه‌ای دزفول در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به صدور مجوز مرزهوایی برای فرودگاه دزفول تاکید کرد: فعال سازی صادرات از طریق مرز هوایی می‌تواند موجب جهش تولید انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای در این شهرستان شود.

وی سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول را ۹۰ هزار هکتار اعلام و بیان کرد: ۶۵ هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و ۲۵ هزار هکتار کشت دیم است.

۱۰ هزار میلیارد ریال طرح کشاورزی در دزفول معطل پرداخت تسهیلات است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح تولیدی مرتبط با کشاورزی در دزفول آماده و به بانک معرفی شده است ولی به دلیل نبود اعتبار هیچ تسهیلاتی طی ۲ سال اخیر به متقاضیان پرداخت نشده است.

وی با انتقاد از پرداخت نشدن تسهیلات لازم برای توسعه واحدهای تولیدی حوزه کشاورزی ادامه داد: ۲ سال است که هیچ تسهیلاتی برای توسعه زیربخش‌های کشاورزی از جمله گلخانه، دام و طیور در دزفول پرداخت نشده است.

یک هزار و ۷۰۰ شغل مستقیم در گلخانه‌های دزفول ایجاد شده است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: ۲۲۰ هکتار گلخانه در دزفول وجود دارد که ۱۸۵ هکتار آن به کاشت گل و گیاه زینتی، تولید نشا و همچنین کشت سبزی و صیفی اختصاص یافته است.

وی افزود: گلخانه‌های دزفول هم اکنون یک هزار و ۷۰۰ شغل مستقم و چهار هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است.

قمرزاده درخصوص آخرین روند احداث شهرک گلخانه دزفول گفت: این شهرک گلخانه‌ای دارای ۱۸۳ واحد است که ۶۹ واحد آن فعال و مابقی واحدها در مرحله ساخت و بهره برداری هستند.

۱۲۰ نوع محصول کشاورزی در دزفول تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی دزفول، این شهرستان را یکی از قطب‌های اصلی تولید گل و گیاهان زینتی دانست و اظهار کرد: این شهرستان در تولید گل مریم هم از نظر کمی و هم کیفی رتبه نخست کشور را دارد و گل‌های تولید شده در دزفول از نظر کیفیت، بو، عطر و سرشاخه در استان و کشور نمونه است.

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۲.۵ تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود، افزود: هم اکنون ۱۲۶ محصول شامل ۶۳ نوع محصول کشاورزی و ۴۳ نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است.

پایانه صادراتی گل و گیاه دزفول ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

قمرزاده گفت: پایانه صادراتی گل و گیاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دزفول در حال احداث است که هم اکنون این پایانه صادراتی حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی توسعه گلخانه‌ها را سیاست اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: انتقال سبزی و صیفی و محصولاتی که امکان کشت آنها در گلخانه وجود دارد به گلخانه‌ها و آزادسازی زمین‌های زراعی برای توسعه کشت‌های راهبردی از جمله اولویت‌ها در دزفول است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون در ۳۰ هکتار از گلخانه‌های دزفول گل مریم کشت می‌شود که پیش بینی می‌شود امسال چهار میلیون شاخه گل مریم از این گلخانه‌ها برداشت شود.

همچنین ۲۰ هزار هکتار سبزی و صیفی در این شهرستان کشت می‌شود که سالانه بالغ بر یک میلیون تن انواع سبزی و سیفی از این مزارع برداشت می‌شود.

دزفول در تولید گل مریم، بذر شبدر و کلزا رتبه نخست و در تولید گل رز جایگاه دوم را در کشور دارد. سالانه بیش از ۷۶ میلیون شاخه گل در این شهرستان تولید و به سایر نقاط کشور صادر می‌شود.

گل کاران دزفول امیدوارند با توسعه زیرساخت صادرات گل در این شهرستان و همچنین عملیاتی شدن صادرات گل از طریق فرودگاه دزفول که به تازگی مجوز مرز هوایی آن اخذ شده، امکان صادرات این گل‌ها به کشورهای مختلف فراهم شود.

فرودگاه دزفول ۱۴ آبان ماه امسال با تصویب هیات وزیران به عنوان فرودگاه مجاز برای ورود و خروج کالا و مسافر بین المللی تعیین شد.